Wanneer op 20 en 21 mei 2026 in de Jaarbeurs in Utrecht de 5e editie van de WorkPlace Xperience wordt gehouden is het ruim zes jaar geleden dat de wereld stil stond. De uitbraak van de coronapandemie zou de wereld van de werkomgeving definitief veranderen. Hierover schreef Wim Kooyman van Smart WorkPlace deze blog.
Door de lockdown werd het thuiswerken de mores en zou dat grotendeels blijven. Werkgevers en werknemers zoeken sindsdien naar een werkomgeving – zowel wat betreft organisatie als inrichting – die het beste bij hun past. Dat blijkt onder andere uit het in november 2025 gepresenteerde onderzoeksrapport van de werkgeversvereniging AWVN waarin staat dat het aantal werkgevers dat ontevreden is over het thuiswerkbeleid toeneemt. Er wordt geklaagd over een gebrek aan sociale cohesie en efficiëntie. En thuiswerkers zouden volgens sommigen slechter bereikbaar zijn. Kortom, de balans is nog niet gevonden – als die ooit gevonden gaat worden natuurlijk. Juist vanuit deze ontwikkeling heeft de WorkPlace Xperience in 2026 de slogan Balance@Work gekregen. Gaat een juiste mix van mens, ruimte en technologie de sleutel zijn naar balans in de werkomgeving? En gaat die balans bijdragen aan een gezonde en duurzame werkomgeving voor iedereen? En kunnen werkgevers en werknemers zich vinden in een gezamenlijk belang?
Thuiswerken
AWVN concludeert dat de vrijblijvendheid rond thuiswerken aan het verdwijnen is. Werkgevers vinden thuiswerken geoorloofd als een middel om het werk doelmatig gedaan te krijgen en om werknemers betere mogelijkheden te geven werk en privé te combineren. Maar er zitten ook grenzen aan het thuiswerken, vinden werkgevers. Zij stellen daarom steeds nadrukkelijker eisen. Thuiswerken wordt dus volwassen. Het is het vijfde – inmiddels jaarlijkse – onderzoek van AWVN naar hybride werken en thuiswerken. Van de werkgevers die aan het onderzoek hebben meegedaan stelt 97 procent dat (een deel van) hun medewerkers regelmatig thuis of op een andere locatie werkt. Bij 55 procent van de werknemers gaat het om hybride werken: deels op de werklocatie en deels thuis of elders. Beide percentages zijn stabiel vergeleken bij voorgaande jaren.
Opvallend in het nieuwe onderzoek is dat werkgevers aangeven hun medewerkers te verplichten een aantal dagen per week naar de bedrijfslocatie te komen. 78 procent van de werkgevers doet dat inmiddels. In vorige onderzoeken waren werkgevers nog terughoudend met het opleggen van een verplicht aantal ‘verschijndagen’. Het lijkt bij deze ‘verplichting’ vooral te gaan om het naleven van eerder gemaakte afspraken. Werkgevers geven aan dat het aantal afgesproken kantoordagen in de praktijk vaak niet werd gehaald. Werkgevers geven in ruime meerderheid (90 procent) aan veranderingen in het thuiswerkbeleid met hun medewerkers te overleggen.
Katalysator
Het motief voor werkgevers om hun medewerkers regelmatig op kantoor te zien, is sociaal: sociale cohesie, bedrijfscultuur, binding, elkaar zien en spreken, (efficiënt) samenwerken en inwerken van nieuwe medewerkers zijn veel gebruikte termen in dit verband. Hier wordt een kernpunt geraakt dat veel organisaties bezighoudt. In het coverinterview van Smart WorkPlace Magazine dat begin december verschijnt, zegt Annemarie Melissen van FrieslandCampina, winnares van de Workplace Manager of the Year Award 2025: “Direct aan het begin van de lockdown tijdens corona zijn we met een integraal team gestart om vorm te geven aan het hybride werken. De ontwikkelde plannen werken in de basis goed, maar er spelen inmiddels wel een aantal zaken. Om te beginnen heeft ons senior management aangegeven te streven naar een betere spreiding over de week. Dat is niet alleen wenselijk om de kantoorruimte efficiënt te gebruiken, maar vooral ook om dynamiek te creëren, te sturen op samenwerken en te innoveren. We staan nu als het ware op een kruispunt: hoe maken we van het kantoor een katalysator voor samenwerking, innovatie en welzijn? Idealiter doorbreek je daarvoor inmiddels een diep ingesleten - bijna cultureel maatschappelijk – manier van werken. We kunnen uiteraard blijven meten dat de pieken op dinsdag en donderdag zijn en de dalen vooral op woensdag en vrijdag, maar dat geeft geen nieuwe inzichten of opbrengsten. Kortom: aan welke knoppen moet je draaien? Het begint bij een besluit van het management dat je een patroon wil doorbreken.”
Jubileum
De komende maanden ontvouwt de WorkPlace Xperience het programma Balance@Work dat 20 en 21 mei 2026 veel eindgebruikers (uit de publieke en private omgeving) en beïnvloeders (van architecten en adviseurs) gaat inspireren en uitdagen om tot die duurzame en gezonde werkomgeving voor iedereen te komen. Een programma dat inzicht hoopt te geven aan welke knoppen moet worden gedraaid om tot de goede balans te komen. Hierbij roep ik de talrijke deskundigen op tijdens de WorkPlace Xperience daartoe een grote stap te zetten. Een programma en een uitdaging dat hoort bij een jubileum. Graag heet ik u welkom op 20 en 21 mei 2026 bij de WorkPlace Xperience in de Jaarbeurs in Utrecht.










