Mathijs van Dijk vijfde designer WorkPlace Xperience

Mathijs van Dijk vijfde designer WorkPlace Xperience

WorkPlace Xperience heeft zeven designers gevraagd om te laten zien hoe gezond en gelukkig werken eruit ziet. De komende periode maken we bekend wie dat zijn. Vandaag de vijfde: Mathijs van Dijk, CEO van WeLLDesign.

Mathijs begint ermee te benadrukken dat je ongeveer een derde van de dag bezig met je werk: “Dat is nodig om te voorzien in je primaire levensbehoeften, zoals een dak boven je hoofd en eten en drinken. Het is voor je welbevinden essentieel dat die werkomgeving comfortabel, plezierig, oogstrelend en ook uitdagend is en daardoor creativiteit stimuleert. Daarom is het van groot belang dat hier nu expliciet aandacht aan gegeven wordt.”

Vervolgens stelt Mathijs de vraag vanuit de werkgever: “Hoe kan deze ervoor zorgen dat het op het werk comfortabeler is dan thuis?” Hij beantwoordt de vraag vanuit zijn specialisme, wellbeing: “De werkgever kan dat doen door te zorgen voor belangrijke basisbehoeften als lucht en licht, goede akoestiek, zicht en privacy, voorzieningen, vormgeving, gebruik van ‘gezonde’ materialen en contrasten. Uiteraard zal verschillend werk ook verschillende eisen stellen. Met behulp van Design Thinking kan in co-creatie met de gebruikers van een ruimte en de toepassing van persona’s bij de ontwikkeling van ideeën, eisen en wensen maximaal rekening worden gehouden met hun behoeften.”

Mathijs heeft ook duidelijke ideeën over hoe hij vindt dat de inrichting van WPX als event moet gaan worden in het kader van beleving, gezondheid en duurzaamheid. “De WPX moet aandacht geven aan alle aspecten die ik hierboven aangeef. Met contrasten, wat naar het extreme getrokken om de verschillen echt te kunnen laten zien. En natuurlijk gaat het dan niet alleen om de mogelijkheden die de grote kantoorgebruikers hebben, maar ook over de vraag: wat kan er al in een klein kantoor? Of een fabriek? En over de vraag: hoe kunnen we al iets aan de buitenruimte – de entree doen?”

Mathijs ziet ook mooie uitdaging voor de WPX: “Als eerste: hoe gaat de bezoeker naar huis met het gevoel: dit pak ik op. En als tweede: hoe gaat de leverancier van bedrijfsontwerp, -inrichting, - installatie, bomvol ideeën naar huis en starten met innovatie op dit gebied? In dat geval is de tweede WPX meteen weer een must!”

Benieuwd naar de volgende designers? Meld je aan voor de updates van WorkPlace Xperience of volg de pagina op LinkedIn en blijf op de hoogte van alle ontwikkelingen rondom WorkPlace Xperience.

permalink

Meer

Terug naar boven